הלימוד היומי

פרשה:
יתרו
פסוק:
יח, כד - יח, כז
חומש

כד: וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה לְקוֹל חֹתְנוֹ וַיַּעַשׂ כֹּל אֲשֶׁר אָמָר:

כה: וַיִּבְחַר מֹשֶׁה אַנְשֵׁי־חַיִל מִכָּל־יִשְׂרָאֵל וַיִּתֵּן אֹתָם רָאשִׁים עַל־הָעָם שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת:

כו: וְשָׁפְטוּ אֶת־הָעָם בְּכָל־עֵת אֶת־הַדָּבָר הַקָּשֶׁה יְבִיאוּן אֶל־ מֹשֶׁה וְכָל־הַדָּבָר הַקָּטֹן יִשְׁפּוּטוּ הֵם:

כז: וַיְשַׁלַּח מֹשֶׁה אֶת־חֹתְנוֹ וַיֵּלֶךְ לוֹ אֶל־אַרְצוֹ:

רש”י

ושפטו. וְדָיְנִין יָת עַמָּא:

יביאון. מָיְיתִין:

ישפוטו הם. כמו יִשְׁפְּטוּ [יִשְׁפּוֹטוּ], וכן לֹא תַעֲבוּרִי (רות ב, ח), כמו לא תַעֲבְרִי [תַעֲבוֹרִי]. ותרגומו דָּיְנִין אִנּוּן. מקראות העליונים היו לשון צווי, לכך מתורגמין וִידוּנוּן, יַיְתוּן, יְדוּנוּן, ומקראות הללו לשון עשייה:

וילך לו אל ארצו. לגיירבני משפחתו:

שנים מקרא ואחד תרגום

(יח,כד) וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה לְקוֹל חֹתְנוֹ וַיַּעַשׂ כֹּל אֲשֶׁר אָמָר:
(יח, כד) וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה לְקוֹל חֹתְנוֹ וַיַּעַשׂ כֹּל אֲשֶׁר אָמָר:
(יח, כד) כד וְקַבִּיל משֶׁה לְמֵימְרָא דַחֲמוּהִי וַעֲבַד כֹּל דִּי אֲמָר:

(יח,כה) וַיִּבְחַר מֹשֶׁה אַנְשֵׁי־חַיִל מִכָּל־יִשְׂרָאֵל וַיִּתֵּן אֹתָם רָאשִׁים עַל־הָעָם שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת:
(יח, כה) וַיִּבְחַר מֹשֶׁה אַנְשֵׁי־חַיִל מִכָּל־יִשְׂרָאֵל וַיִּתֵּן אֹתָם רָאשִׁים עַל־הָעָם שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת:
(יח, כה) כה וּבְחַר משֶׁה גֻבְרִין דְּחֵילָא מִכָּל יִשְׂרָאֵל וּמַנִּי יָתְהוֹן רֵישִׁין עַל עַמָּא רַבָּנֵי אַלְפִין רַבָּנֵי מָאוָתָא רַבָּנֵי חַמְשִׁין וְרַבָּנֵי עִשּׂוֹרְיָתָא:

(יח,כו) וְשָׁפְטוּ אֶת־הָעָם בְּכָל־עֵת אֶת־הַדָּבָר הַקָּשֶׁה יְבִיאוּן אֶל־ מֹשֶׁה וְכָל־הַדָּבָר הַקָּטֹן יִשְׁפּוּטוּ הֵם:
(יח, כו) וְשָׁפְטוּ אֶת־הָעָם בְּכָל־עֵת אֶת־הַדָּבָר הַקָּשֶׁה יְבִיאוּן אֶל־ מֹשֶׁה וְכָל־הַדָּבָר הַקָּטֹן יִשְׁפּוּטוּ הֵם:
(יח, כו) כו וְדָיְנִין יָת עַמָּא בְּכָל עִדָּן יָת פִּתְגַּם קָשֵׁי מָיְתָן לְוָת משֶׁה וְכָל פִּתְגַּם זְעֵר דָּיְנִין אִנוּן:
רש"י:
ושפטו. וְדָיְנִין יָת עַמָּא:
יביאון. מָיְיתִין:
ישפוטו הם. כמו יִשְׁפְּטוּ [יִשְׁפּוֹטוּ], וכן לֹא תַעֲבוּרִי (רות ב, ח), כמו לא תַעֲבְרִי [תַעֲבוֹרִי]. ותרגומו דָּיְנִין אִנּוּן. מקראות העליונים היו לשון צווי, לכך מתורגמין וִידוּנוּן, יַיְתוּן, יְדוּנוּן, ומקראות הללו לשון עשייה:

(יח,כז) וַיְשַׁלַּח מֹשֶׁה אֶת־חֹתְנוֹ וַיֵּלֶךְ לוֹ אֶל־אַרְצוֹ:
(יח, כז) וַיְשַׁלַּח מֹשֶׁה אֶת־חֹתְנוֹ וַיֵּלֶךְ לוֹ אֶל־אַרְצוֹ:
(יח, כז) כז וְשַׁלַּח משֶׁה יָת חֲמוּהִי וַאֲזַל לֵיהּ לְאַרְעֵיהּ:
רש"י:
וילך לו אל ארצו. לגיירבני משפחתו:

0:00 השיעור היומי: יום שלישי' פרשת יתרו / הרב אלכנסדר פרידמן שליט"א 0:00

להרשמה לקבלת ניוזלטר יומי למייל

התחברות למערכת

הרשמה

שימו לב!
גם אם הנכם רשומים כבר ל'תורה שבכתב' – עליכם להירשם לאתר בפעם הראשונה, לצורך רישום לאתר עליכם למלאות את כל הפרטים במדויק כפי שהוזנו בעת הרישום ל'תורה שבכתב'
תאריך לידה: (יום, חודש, שנה)
מצב אישי
פרטי הת"ת / ישיבה / כולל בו הנך לומד