שלום וברכה!
שאלה טובה,
האמת שיש פה תמיהה אף יותר גדולה. שהרי בספר דברים לפני כניסת עם ישראל לארץ מזהירם הקב"ה על ההתרחקות מעמי הארץ (דברים,ז,א-ב): "כִּי יְבִיאֲךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ וְנָשַׁל גּוֹיִם רַבִּים מִפָּנֶיךָ…" ובין האיסור מנוי אזהרה להמנע מבריתות: "לֹא תִכְרֹת לָהֶם בְּרִית". ועיין בתוס' מסכת יבמות (כג.) שאיסור הברית קאי לכאורה על כל הגויים ולאו דווקא על שבעה עממין. ועיין ברשב"ם על הפסוק על ג' אפשרויות של ז' עונשין שנענשו זרעו של אברהם בעבור זה. אך מי יעמוד בסוד קדושים וכבר יישב המהר"ם שיק (במניין המצוות) שהאיסור נאמר על עובדי כוכבים ולכאורה אבימלך לא היה.
רק אציין סיפור יפה על הנ"ל: פעם אחת נקלע הרה"ק רבי בונים מפשיסחא זי"ע להאזין לשיחתם של שני יהודים פשוטים שאל אחד את רעהו "כבר למדת היום חומש?" ענה לו חברו שאכן, שאלו שוב "אם כן הסבר לי מה שנאמר בפרשה 'ויכרתו שניהם ברית' איך כרת אברהם אבינו ברית עם אבימלך הגוי?". השיבו החבר: "גם אני נתקשיתי בפסוק, שהרי היה די לומר 'ויכרתו ברית' ולמה נאמר 'שניהם'? אלא התורה מספרת לנו שאף שכרתו ברית לא נתקרבו, אלא נשארו 'שניהם' כשני עולמות שונים". והרה"ק מפשיסחא הפליא מאוד את שיחתם.