מהפסוק בפרשת השבוע (שמות יד יג) כי אשר ראיתם את מצרים היום לא תוסיפו לראותם עוד עד עולם, לומדים בתלמוד ירושלמי (מסכת סוכה פרק ה הלכה א) שהוזהרו ישראל שלא לשוב למצרים [וכן מעוד שני פסוקים].
דבר נורא מסופר בגמרא מסכת סוכה (נא, ב) שאלכסנדרוס מוקדן הרג את כל יהודי אלכסנדריה של מצרים, והם נענשו משום שעברו על איסור זה וגרן במצרים.
האיסור רק להשתקע שם
איסור זה נפסק להלכה ברמב"ם (ספר המצוות מצות לא תעשה מו, ובהלכות מלכים ה, ז-ח) תוך הסתייגות שהאיסור חל רק על מגורי קבע ולא על הנוסע לסחורה.
איך גר הרמב"ם שם?
התמיהה שכל אחד שואל את עצמו, איך יתכן שהרמב"ם עצמו היה גר במצרים, וכן ידוע שהיתה שם קהילה של יהודים במשך מאות או אלפי שנים?!
"העובר בכל יום שלשה לאוין"
חידוש פלא מובא בספר הקדמון כפתור ופרח לרבי אשתרוי הפרחי (פרק ה) שהרמב"ם היה נוהג לחתום את שמו בצירוף המילים "העובר בכל יום שלשה לאוים".
האומנם הרמב"ם חתם כן?
אולם בגוף הדבר שהביא הכפתור ופרח שהרמב"ם חתם על עצמו שעובר כל יום שלשה לאוין, כבר העיר הגאון רבי ירוחם פישל פערלא זצ"ל בפירושו 'פרחי ציון' על הכפתור ופרח בשם היעב"ץ שהטיל ספק בשמועה זו שהרמב"ם חתם כן, וגם הגר"י פערלא עצמו מפקפק בזה, כי איך יתכן שהרמב"ם יכתבו על עצמו שעובר כל יום שלשה לאוין. וממה נפשך, אם סבר שיש בזה איסור, למה לא יצא משם, ואם היה לו היתר מחמת אונס, לא היה כותב שהוא עובר בלאו זה. גם הג"ר ראובן מרגליות במרגליות הים (סנהדרין כא, ב) כתוב לפקפק שהרי לא מצינו בימינו שום אגרת של הרמב"ם שיחתום בחתימה זו. וכן פקפק בשבילי דעת (ח"ב פט, א).
גם הגאון רבי אליהו ישראל אב"ד מצרים, בתשובה שהובאה בספר אבן ספיר (מאמר חיקור דין סימן י"ב, דף ל"ז ע"א), כתב על דברי הכפתור ופרח: 'ומי יאמין כי איש קדוש כרבינו הרמב"ם המפורסם וידוע שבכל מה שכתב בחיבוריו, הוא נאה פוסק ונאה מקיים, ואיך יתכן שיכתוב העובר על שלשה לאוין בכל יום?'
אם נוסע דרך הים ולא דרך המדבר אין איסור
ועל עצם השאלה איך גר שם הרמב"ם נאמרו במפרשים כמה תירוצים ונביאים בקצרה:
- בעל הגהות מיימוניות על הרמב"ם שם כותב, שהאיסור הוא רק ללכת מארץ ישראל למצרים, אבל הרמב"ם בא לשם מארצות אחרות (וכ"כ בספר יראים סימן שט).
- ב. הכפתור ופרח מתרץ שהוא היה אנוס ומוכרח לעמוד שם בהיותו רופא למלך. וכ"כ רבי ניסים הכהן מחכמי תוניס בספרו מעשה ניסים על הרמב"ם, שהרמב"ם היה אנוס לברוח ממלך מרוקו שביקש את נפשו
- הכפתור ופרח מתרץ שהאיסור הוא רק כשנוסע למצרים באניות ולא דרך המדבר.
- הריטב"א בחידושיו ליומא (דף ל"ח ע"ב) כותב שמצרים של היום אינה מצרים של הימים עברו, כי מצרים העתיקה נחרבה ובאו לשם גוים אחרים והקימו ערים חדשות, (וכ"כ מהריק"ש, בהגהותיו לאבן העזר סימן קכ"ח, והסמ"ג, לאוין רכ"ז).
- עוד מתרץ הריטב"א, שהאיסור נאמר רק כשהיו ישראל על אדמתם, אבל אחרי שיצאו לגלו בטל איסור זה.