ישלים פרשיותיו עם הציבור 'שנים מקרא'

ישלים פרשיותיו עם הציבור 'שנים מקרא'

מקור התקנה

כתב הרמב"ם (הל' תפילה פי"ג ה"א) 'אף על פי שאדם שומע כל התורה כולה בכל שבת בצבור חייב לקרות לעצמו בכל שבוע ושבוע סדר של אותה שבת שנים מקרא ואחד תרגום, ופסוק שאין בו תרגום קוראהו שלש פעמים עד שישלים פרשיותיו עם הצבור'.

ונביא בקצרה את תולדות מקור החיוב ומנהגיו:

במסכת ברכות (ח.) מובא 'אמר רב הונא בר יהודה אמר רב אמי לעולם ישלים אדם פרשיותיו עם הציבור שנים מקרא ואחד תרגום', ובהמשך מובא שכך גם ציווה רבי יהושע בן לוי את בניו, ובגמ' שם מובאים עוד פרטי הלכות לדין זה, כגון שאפשר להשלימה, ושלא יאחרו מלאומרה.

ובמדרש[1] מובא שרבי ציוה לבניו שלא יאכלו לחם בשבת לפני שיקראו את כל הפרשה, והב"י למד מכאן שהכוונה לשנים מקרא, מבואר שמנהג זה כבר היה בימי רבי יהודה הנשיא.

ובבית ארזים (סי' רפה ס"א) כתב שמקור מנהג זה הוא תקנה מאנשי כנסת הגדולה, רק שנשתכחה בימי רבי אליעזר ורבי יהושע ואח"כ חזרו ויסדום[2].

ובערוך השולחן (שם ס"ב) כתב שודאי לו שבשעה שתיקן משה שיקראו בתורה בציבור, תיקן גם על כל יחיד ויחיד תקנה זו של שנים מקרא.

האם זה חיוב גמור?

בלשון הרבה ראשונים[3] מבואר שדין זה של השלמת הפרשה שניים מקרא זה חיוב גמור, ויש שביארו שהמקור לכך הוא מלשון הגמ' 'לעולם ישלים אדם וכו', שהמשמעות לעולם זה חובה, וכן נפסק בשו"ע (סי' רפה ס"א). אבל יש ראשונים[4] שמשמע בדבריהם שזה רק דין לכתחילה.

ויש שביארו[5] שלעולם הכוונה אפי' כשזמנו דחוק צריך לזרז עצמו לכך.

ובדברי חכמנו אנו מוציאים שהתייחסו לכך כחובה גמורה[6], לכל אחד שהגיע לגיל מצוות, ואפי' לת"ח שעוסק רוב זמנו בתלמוד[7].

ולגבי חולה או החושש בעניו פטרהו[8], אבל כתבו שישלים כשיתרפא[9].

צורת אמירתה

כמו שהתבאר[10] הפרשיות שבבל ושבאר"י היו חלוקים, וממילא בפשטות באר"י היו קוראים את הסדר שקראו בציבור, ובבל את הפרשה שקראו בבבל.

אבל יש אומרים[11] שגם באר"י קראו ביחיד מתוך חומשים את הפרשה של בני בבל, ורק בציבור קראו את הסדרא[12].

תר"י (ברכות שם) כתב ש'ישלים' בא לומר שיגמור את הכל לפני קריה"ת.

הגדרת 'עם הציבור'

בראב"ן (סי' פח, והובא בב"י שם) כתב שעיקר התקנה הוא ליחיד שדר בכרך ואין לו מניין שעליו אמרו שיכוון לשעה שהציבור קוראים ויקרא עמהם. והקשו עליו שבגמ' משמע מזה שרב ביבי רצה להשלים את הפרשיות בערב יו"כ משמע שזה חובת כל יחיד ויחיד בכל אופן[13].

בספר העתים (סי' קסח) כתב שבקריה"ת היה הבעל קורא קורא והמתרגם מתרגם, ובין הקריאה לתרגום קורא כל אחד פעם נוספת.

יש שפירשו שעם הציבור הכוונה כפשוטו שקוראים בציבור שמו"ת[14].

ובפרישה (שם סוף ס"ק א) כתב שיקרא פעם ראשונה לבד, ופעם שניה מילה במילה עם הש"ץ [15].

טעמיה

א. בספר החינוך (הקדמה) כתב 'ועוד חייבונו חכמינו ז"ל לקרותו כל אחד ואחד מישראל בביתו בכל שבוע ושבוע כמו שקורין אותו במקום הקיבוץ, וכו', כדי שישכיל בדברים יותר בקרותו אותו בביתו'[16].  ולשי' זה פרט ממצוות לימוד התורה[17]. ולכן קורא פעמים כדי שיהיה בקי בתורה[18], ותהיה שגורה בפיו[19] ויזכרנה[20], ועם תרגום כדי שיבין משמעותה, והחוט המשולש לא במהרה ינתק[21] .

ב. יש שכתבו[22] שהטעם היה כדי שהיחיד יהיה רגיל בפרשה שיקראו למחרת בביהכנ"ס, ויתן דעתו לקריאה[23], ואם יקראו לעלות לתורה יהיה רגיל בה[24].

ג. הראב"ן (שם) כתב שמעיקר הדין כשיטתו שהתקנה היא ליחיד הדר בכרך, אם כן צריך שיעשה דוגמא דציבור בביהכנ"ס שזה שנים עולים ומתרגם, לכן קורא ב' פעמים מקרא ואחד תרגום, אבל גם למי שיש לו ציבור לשמוע קריה"ת בכל זאת תקנו לו לומר כן שמא לא יכוון לבו בקריה"ת בציבור, לכן גם הוא קורא כעין ציבור.

____________________________________________

[1] הביאו הב"י (סי' רפה), ונמצא במדרש מעשה תורה לרבינו הקדוש (שער ו אות כ) ובעוד מדרשים מלוקטים.
[2] אולם ראה בהגהות מהר"ץ חיות (שם) שמשמע מדבריו ששנים מקרא נתייסד רק בזמן רב אמי.
[3] כן היא ל' הרמב"ם (שם) ולשון הסמ"ג (סוף מ"ע יט) הסמ"ק (בהקדמתו) החינוך (בסוף ההקדמה) והרא"ש (מו"ק פ"ג סי' כח).
[4] ראה תניא רבתי (סי' טז) ושבלי הלקט (סי' עה), וראה בדברי הלחם חמודות (ברא"ש שם) בדעת הרמב"ם, והכף החיים (ס"ק ב) דחה דבריו.
[5] ע"פ שדי חמד (מערכת הל' כלל ק"י ע"פ רש"י ב"ק עח.) שלעולם הכוונה תמיד.
[6] ראה שו"ת מהרי"ק (שורש סי' קעא) בענין אחד שטעה בפסוק מסוים וז"ל 'ויראה שאינו משגיח בדברי רבותינו ז"ל שאמרו לקרא הפרשה שנים מקרא ואחד תרגום דא"כ לא היה טועה בפסוק זה שהוא שגור אפילו בפי התינוקות'.
[7] ספר העתים (סי' קעד) ריטב"א (ע"ז יט:).
[8] שו"ת רדב"ז (ח"ג סי' תתסה) כמצטער שפטור מן הסוכה, ועיין בגליוני הש"ס ברכות שם שתמה על ההשוואה.
[9] כף החיים שם ס"ק ט.
[10] במאמר החיוב ללמוד את פרשיות התורה במהלך השנה.
[11] פירשו של ב.מ לוין מהדיר ספר 'אוצר הגאונים' בברכות שם, על המובא בספר 'החילוקים שבין בני בבל לבני אר"י' חילוק מ"ז (ספר זה משוער לתקופת האמוראים, והודפס בסוף ים של שלמה ב"ק).
[12] וזה ברור שבמצרים היתה קהילה של יהודי אר"י שהיו נוהגים כן, ראה  בספר היהודים בתקופת הפטימיים ח"א עמ' 222.
[13] ובפרט לפירושו של רבינו חננאל שרצה להשלים את הפרשיות שהיו בזמן 'הכלה', שלא היה לו זמן מחמת דוחק הציבור.
[14] רש"י בספר הפרדס (סי' צט) כותב שהמנהג היה לקרוא אחר שחרית כל הציבור ביחד, כך גם היה המנהג בבבל, עד כדי כך שהוצרכו לתשובה מהגאונים שאין הציבור מעכב בה (אוצר הגאונים שם).
[15] וראה בט"ז (סי' רפה ס"ק ב) 'ועוד אני אומר על ירא שמים שיראה לקרות בפני עצמו בס"ת הסדרה לכל הפחות פעם א', ואח"כ עם החזן פעם שנית דהקריאה בחומש לבד אין יוצא בה שפיר דבעי' דברים שבכתב והיינו ס"ת שלימה כדינה, וכו', וכך נהגתי מעודי'.
[16] וכן כתב התרוה"ד (סי' כג) וז"ל 'דאצריכו רבנן להשלים פרשיות עם הצבור היינו כדי שכל אחד מישראל יקרא לעצמו כל התורה מראש ועד סוף בכל שנה כמו שעושין הצבור מש"ה צריך לסיים ממש באותו היום שמסיימין בו הצבור', ועפ"ז מבאר גם שאין חיוב לקרוא את הקריאה של יו"ט שנים מקרא.
[17] והגר"מ פיינשטין (בהסכמה לקונטרס ואלה שמות, בני ברק תשל"ד) כתב וז"ל 'ודאי הוא ממילא בכלל חיובו מעצם תלמוד תורה בכל שבוע [משליש במקרא]'.
[18] לבוש סי' רפה.
[19] חידושי הרשב"ץ ברכות שם.
[20] הקדמת המנחת אלעזר לספרו.
[21] צל"ח שם.
[22] הגהות מימוניות (ברמב"ם שם)
[23] מנהגי המהר"ם מרוטנבורג (תשובות בעלי התוס' סי' טז).
[24] עינים למשפט, והגהות רא"מ הורוויץ ברכות שם. ולשי' גם בקריה"ת של יו"ט צריך לקרוא שנים מקרא לפני זה, וזמנה דוקא לפני קריה"ת.
מאמרים נוספים

• ט״ז במרחשוון ה׳תשפ״ה

התחברות למערכת

תגובה למאמר

הרשמה

תאריך לידה: (יום, חודש, שנה)
מצב אישי
פרטי הת"ת / ישיבה / כולל בו הנך לומד