בפרשת השבוע אנו לומדים על י"ג מדות של רחמים אשר הבטיח הקב"ה למשה שמדות אלו רב כוחם ואינן שבות ריקם. אולם למרבה הפלא למרות מעמדם הקריטי והעובדה שמשה קיבלם מפי הגבורה והעבירם במסורה , אנו מוצאים מחלוקת גדולה במפרשים באופן סידור וחלוקת המדות של רחמים, כיצד יתפרדו והיו לשלש עשרה מדות.
שיטת רבנו תם
שיטה ראשונה היא שיטת התוספות (ראש השנה יז, א ד"ה שלש עשרה) והרא"ש (פ"א סימן ה) בשם רבינו תם, ששני השמות ה' ה' הם שתי מדות של רחמים, דהיינו ששם ה' הראשון הוא לרחמים קודם שיחטא האדם, ושם ה' השני הוא לרחם על האדם כשישוב בתשובה לאחר שיחטא, כמו שאמרו בגמרא. ולשיטת רבינו תם כך הוא מנין המדות, א, ה'. ב, ה'. ג, א–ל. ד, רחום. ה, וחנון. ו, ארך אפים. ז, ורב חסד. ח, ואמת. ט, נוצר חסד לאלפים. י, נושא עון. יא, ופשע. יב, וחטאה. יג, ונקה.
שיטת רבנו נסים
שיטה שניה כתבו שם התוספות והרא"ש, שבמגילת סתרים דרבינו נסים אין מונה את שם ה' הראשון בכלל מדות הרחמים, כיון שיש פסיק בין השמות, אלא כך פירוש הכתוב: ויעבור ה' על פניו ויקרא ה' וגו', שהקב"ה ששמו ה' קרא ואמר ה' א–ל רחום וחנון וגו'. וכדי להשלים י"ג מדות מונה רבינו נסים את הכתוב 'נוצר חסד לאלפים' לשתי מדות, מדה אחת 'נוצר חסד' ועוד מדה אחרת 'לאלפים', עכ"ד. ולשיטתו כך הוא מנין המידות, א, ה'. ב, א–ל. ג, רחום. ד, וחנון. ה, ארך אפים. ו, ורב חסד. ז, ואמת. ח, נוצר חסד. ט, לאלפים. י, נושא עון. יא, ופשע. יב, וחטאה. יג, ונקה.
שיטת הזוהר הק' והאר"י
שיטה שלישית היא שיטת הזוהר הקדוש (אדרא רבא, פרשת נשא, דף קלא, ב) והאר"י הקדוש (שער מאמרי הרשב"י, שער ב, על אדרא רבא שם; פרע"ח שער הסליחות פרק ח), ששני השמות ה' ה' אינם ממנין י"ג מדות, אלא מנין המדות מתחיל מהשם א–ל, וגם סוברים שארך אפים מתחלק לשתי מדות, מדה אחת ארך לצדיקים, ועוד מדה אחרת אפים לרשעים (עי' עירובין כב, א; ב"ק נ, ב; סנהדרין קיא, א), וגם נוצר חסד לאלפים מתחלק לשתי מדות כדעת רבינו נסים. וסדר התחלקות המדות כך הוא, א, א–ל. ב, רחום. ג, וחנון. ד, ארך. ה, אפים. ו, ורב חסד. ז, ואמת. ח, נוצר חסד. ט, לאלפים. י, נושא עון. יא, ופשע. יב, וחטאה. יג, ונקה.
שיטת ספר חסידים
שיטה רביעית כתב בספר חסידים (סימן רנ), והובא בקרבן נתנאל על הרא"ש שם (אות ג), ששלשת השמות הקדושים 'ה' ה' א–ל' אינן מדות הרחמים, אלא המדה הראשונה היא רחום, והתחלקות המדות כך הוא, א, רחום. ב, וחנון. ג, ארך אפים. ד, ורב חסד. ה, ואמת. ו, נוצר חסד לאלפים. ז, נושא עון. ח, ופשע. ט, וחטאה. י, ונקה. יא, וסלחת לעוננו. יב, ולחטאתנו. יג, ונחלתנו.
בדבריו של ספר חסידים התחדש, שגם התיבות וסלחת לעוננו ולחטאתנו ונחלתנו הן חלק ממדות הרחמים, אף שאינן כתובות בסמיכות לשאר המדות, שהרי באמצע כתוב וימהר משה ויקוד ארצה וישתחו ויאמר אם נא מצאתי חן בעיניך ה' ילך נא ה' בקרבנו כי עם קשה עורף הוא, ורק אחר כך כתוב וסלחת לעוננו ולחטאתנו ונחלתנו, מכל מקום הן נחשבות כחלק מי"ג מדות של רחמים, כיון שמשה רבינו אמרם תיכף ומיד בדיבור אחד.
רק י' או י"א מדות של רחמים
ברם, בעוד שמדברי כל המפרשים הנזכרים נראה שדבר זה פשוט שישנם י"ג מדות של רחמים, אנו מוצאים דבר חידוש במדרש שוחר טוב (תהלים צג, ח) וז"ל, א"ר סימון, שלש עשרה מדות בתורה שהקב"ה מרחם בהן את ישראל, שנאמר ה' ה' א–ל רחום וחנון, רב אמר אחת עשרה, ורבנן אמרי עשר, ע"כ. הרי שאין הדבר מוסכם כלל שישנם י"ג מדות של רחמים, אלא לדעת רב ישנם רק י"א מדות, ולרבנן עשר מדות. (וראה בספה"ק שפע חיים, דרשות חומש ורש"י, ואתחנן תשל"ח, שהאריך בביאור הדברים).
ותן לחכם ויחכם עוד, להבין ולהשכיל דבר מתוך דבר!