פולמוס נרחב קיים בספרי המפרשים בשאלת שמיעת עשרת הדברות מפי הגבורה, כמה מהם שמעו ישראל מפי הגבורה וכמה מהם שמעו מפי משה?
רש"י בפרשת השבוע (יט, יט) כותב: "לא שמעו מפי הגבורה אלא אנכי ולא יהיה לך" [וכן הוא בגמרא מסכת מכות כד, א], לעומת זאת, להלן בפרשה (כ, א) כותב רש"י 'מלמד שאמר הקב"ה עשרת הדברות בדבור אחד, מה שאי אפשר לאדם לומר כן. אם כן מה תלמוד לומר עוד אנכי ולא יהיה לך, שחזר ופירש על כל דבור ודבור בפני עצמו', עכ"ל. ולכאורה יש כאן סתירה, שכאן כתב רש"י שהקב"ה אמר את כל הדברות כולן בדיבור אחד.
ואכן במדרש רבה על שיר השירים (פ"א פיסקא ב', עה"פ מנשיקות פיהו) נחלקו בזה אמוראים, אם שמעו ישראל מפי הגבורה רק חלק מהדברות או את כול הדברות.
רבים ממפרשי התורה מצביעים על השינוי בלשונות הכתוב, ששתי הדברות הראשונות נאמרו בלשון נוכח בגוף ראשון: "אנכיה' אלוקיך", "לא יהיה לך אלהים אחרים על פני", בעוד שאר הדברות נאמרו בלשון נסתר בגוף שלישי, כגון 'כי ששת ימים עשה ה'', ומכאן מקור ששתי הדברות שמעו מפי הגבורה, ולכן נאמרו בלשון נוכח, ושאר הדברות ששמעו מפי משה נאמרו בגוף שלישי (ראה רמב"ן וחזקוני אור החיים הק' ועוד, אולם האבן עזרא כותב שאין ראיה משינוי הלשונות)
הדברות נאמרו פעמיים
לפתחם של גדולי המפרשים הגיעה שאלה עצומה: איך יתכן לומר שרק שתי דברות בלבד שמעו ישראל מפי הקב"ה, והלא יש פסוק מפורש בפרשת ואתחנן, בסיומם של עשרת הדברות "את הדברים האלה דבר ה' אל כל קהלכם בהר מתוך האש הענן והערפל קול גדול ולא יסף", הרי מפורש בתורה שכל קהל עדת ישראל שמעו את כל עשרת הדברות מפי הגבורה.
השל"ה הק' (יתרו, תורה אור, אות יז) כותב ליישב על פי דברי רש"י לעיל, שתחילה אמר ה' את כל הדברות בדיבור אחד, ועל זה עולה הפסוק בפרשת ואתחנן 'את הדברים האלה דיבר ה' וגו', ואילו אחר כך כשחזר ה' שנית ואמר כל דיבור בנפרד, אז שמעו מהגבורה רק שתי דברות.
שאר הדברות שמעו ולא הבינו
מהלך אחר בסוגיא זו כתב הרמב"ן (שמות כ, ו), שאת שני הדברות של 'אנכי' ו'לא יהיה לך' היו שומעים בקול ברור והבינו היטב את משמעות הדברים, אבל את שאר הדברות אף ששמעו מפי הגבורה לא הצליחו להבין את פשר הדברים.
מתוך העשרה הבינו רק שתים
שיטה נוספת היא שיטת האור החיים הק' (שמות כ, א) שהקב"ה אמר רק פעם אחת את עשרת הדברות בדיבור אחד, ובני ישראל שמעו את הקול העצום והנורא הזה שכלל בתוכו עשר דברות, אבל הם הצליחו להשיג מתוכם רק את שני הדברות הראשונות עד שיצאה נשמתם.
יצוין שנאמרו בזה עוד מהלכים אחרים (ראה מורה נבוכים ח"ב פרק ל"ג, הובא ברבנו בחיי שמות כ, א), ומקוצר היריעה הבאנו רק חלק מהם, ותן לחכם ויחכם עוד ועוד.