עבודת המידות של משה רבינו

עבודת המידות של משה רבינו

על הפסוק בפרשת השבוע (שמות ב, ב) וַתֵּלֶד בֵּן וַתֵּרֶא אֹתוֹ כִּי טוֹב הוּא, כותב רש"י: 'כשנולד נתמלא הבית כולו אורה'.

הדברים מלמדים אותנו שמשה רבינו תיכף עם ביאתו לעולם היה איש אלקים בעל מדריגה גבוהה עד שהבית התמלא אורה בלידתו.

המעשה במלך שהתבונן בחכמת הפרצוף בפני משה 

דברים אלו היו מקור ובסיס לערעור שערערו כמה מגדולי הדורות על  הסיפור המופיע בפירוש 'תפארת ישראל' (על משניות מסכת קידושין, סוף פרק א), שכשהוציא משה את ישראל ממצרים ועשה את כל הניסים, התעורר מלך ערביי אחד ושלח צייר לצייר תמונת המנהיג הגדול הזה ולהביאו אליו, כדי לדעת על פי תווי פניו מה כוחו של משה.

כשחזר הצייר והביאו את ציור דיוקנו של משה, הראה המלך את הציור לחכמים הבקיאים בחכמת הפרצוף, והם השיבו "הוא רע מעללים, לקוי בכל המדות הרעות". נסע המלך אל המדבר, נכנס למחנה ישראל, נפגש עם משה ושאלו: היתכן שאלו הם התכונות שלך?.

ויען משה איש אלקים ויאמר: 'אכן נולדתי עם כל המדות הרעות, אבל עבדתי על עצמי לשנות את טבעי לטובה, ובעבור כך זכיתי לכל המעלות'. 

קונטרס 'כליל תפארת' נגד הסיפור

מעשה זה שנדפס במשניות עורר סערה רבה בהיכלי התורה, והמגיד מוילקומירר הגה"צ רבי חיים יצחק אהרן ראפפורט זצ"ל (שעלה אחר כך לירושלים) הדפיס קונטרס מיוחד בשם "כליל תפארת", להפריך בתוקף ובדברים כדרבונות את אמיתת הסיפור הנ"ל, ולהוכיח שמשה רבינו היה כולו טוב כבר מיומו הראשון.

בדף השער הוא כותב: 'בקונטרס הזה באנו להעיר על מה שהעידה התוה"ק על משרע"ה שהיה מתולדתו כלול מכל טוב, וכמו שכתוב (שמות ב, ב) 'ותרא אותו כי טוב הוא', שזכה מתולדתו שלא זזה רוח הקודש ממנו תמיד, וגם השכינה היתה עמו, ועוד כמה מעלות בקודש שזכה תיכף מתולדתו עד סופו וכן היה מקובל בכל ישראל מדור דור'.

לאור זאת הוא כותב שכל מה שנדפס בתפארת ישראל כולו מזויף, בתוך הקונטרס מאריך שם להביא עוד כמה מקורות שמשה רבינו נולד טוב, והמרכזי שבהם הוא כאמור מדברי רש"י בפרשתנו שהבית התמלא אורה בלידת משה רבינו. 

הקונטרס 'כליל תפארת' זכה להסכמת של כמה מגאוני הזמן, שמחזקים את טענותיו.

ספרי החסידות מזכירים את הסיפור

אולם מצד שני, מצינו לכמה מגדולי התורה והחסידות שהצדיקו את אמיתות המעשה, כפי שיש לראות בספה"ק אור פני משה להרה"ק רבי משה מפשעווארסק זי"ע (פרשת חוקת) שהביא את הסיפור הנ"ל באריכות. גם בספה"ק קדושת לוי פרשת תרומה: "לכן הקדים משה כלים קודם משכן, כי מכח יראתו ואהבתו היו לומדים ישראל, כי נולד במדות רעות כמוזכר בספרים". גם בספה"ק דגל מחנה אפרים (פרשת כי תשא, עה"פ וראו בני ישראל את פני משה), כותב כך. 

נאמרו בפולמוס זה עוד הסברים, אך ההסבר המרכזי בא ליישב, שאמנם מצד הגוף נולד משה רבנו במדות בלתי מתוקנות, אך מצד הנשמה נולד בנשמה קדושה מאד, והבית התמלא אורה מצד הנשמה.

מאמרים נוספים

• ט״ז במרחשוון ה׳תשפ״ה

התחברות למערכת

תגובה למאמר

הרשמה

תאריך לידה: (יום, חודש, שנה)
מצב אישי
פרטי הת"ת / ישיבה / כולל בו הנך לומד