רש"י הקדוש בפרשת השבוע כותב (שמות כ, א): 'שהיו עונין על הן הן ועל לאו לאו'. כלומר שכאשר שמעו ישראל את עשרת הדברות, אי על כל מצות-עשה ענו: 'הן!', ועל כל מצות לא-תעשה ענו: 'לאו!'.
נשאלת השאלה: הרי מבואר בחז"ל (ילקוט שמעוני ירמיהו רמז רסו) שאנכי ולא יהיה לך בדבור אחד נאמרו, אם כן, מה ענו ישראל ששמעו שתי דברות אלו ביחד, אם יענו 'הן' – הרי אין זו תשובה מתאימה למצות לא-תעשה של 'לא יהיה לך', ואם יענו 'לאו' – הרי אין זו תשובה מתאימה למצות עשה של 'אנכי'.
אלא, אמר הרה"ק השר שלום מבעלזא זי"ע: כששמעו ישראל את שתי הדברות הראשונות הם ענו ואמרו: "ה' אחד!". זאת היא תשובה אחת המתאימה לשתי הדברות יחד!
בדברים אלו הוא פירש באופן נפלא את פיוטו הידוע של רבי יהודה הלוי: 'ובאו כולם בברית יחד, נעשה ונשמע אמרו כאחד, ופתחו וענו ה' אחד'. והיכן מצאנו שענו 'ה' אחד'?, אלא הכוונה שכך ענו על שתי הדברות של אנכי ולא-יהיה לך!
ודברי פי קדוש חן!